Wyszukiwarka:
Artyku造 > Wypracowania >

Motyw krzywdy, cierpienia i wybaczenia w liryce m這dopolskiej




 



 

 


Krzywda, cierpienie i towarzysz帷e im wybaczenie to uniwersalne tematy literackie. Motyw krzywdy, cierpienia i wybaczenia mo瞠my dostrzec w wielu lirykach m這dopolskich. Motywy te rozwa瘸j w swych wierszach tak wielcy poeci tamtego okresu, jak Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz czy Leopold Staff.

Na krzywdy i cierpienie, jakie zadaje nam samo 篡cie, zwraca nam uwag w utworach "Koniec wieku XIX" i "Hymn do Nirwany" Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Autor szuka sensu 篡cia, kt鏎ego nie odnajduje. Jest on za豉many, nie chce dalej 篡, poniewa zdaje sobie spraw z tego, 瞠 egzystencja jest wieczn udr瘯 nas wszystkich. Na potwierdzenie tych s堯w w wierszu "Na Anio Pa雟ki", autor pragnie u鈍iadomi nam cierpienie zwyk造ch ludzi. Nikt nie mo瞠 by pewnym jutra.

Podobne spostrze瞠nia mo瞠my dostrzec u Jana Kasprowicza, kt鏎y w hymnie "Dies irae" ukazuje cz這wieka nie potrafi帷ego przezwyci篹y cierpienia. Autor przedstawia katastroficzny obraz 鈍iata, w kt鏎ym odnajdujemy wiekuiste m瘯i. Jednak wed逝g Jana Kasprowicza cierpienie ludzkie rozpocz窸o si wraz z grzechem pierworodnym, a pope軟iaj帷 go cz這wiek skrzywdzi si. Poeta oskar瘸 tak瞠 samego Boga. Stw鏎ca nie robi nic, by ul篡 ludziom. Sw bierno軼i i bezczynno軼i krzywdzi cierpi帷ych katusze. Autor atakuje Boga, by nast瘼nie w "Hymnie 鈍i皻ego Franciszka z Asy簑" wybaczy mu, a nawet podzi瘯owa. Mo瞠my zaobserwowa niewiarygodn zmian stosunku do 篡cia. Jan Kasprowicz wybacza Bogu wszystkie krzywdy. W "Ksi璠ze ubogich" akceptuje cierpienie jako naturalne dla 篡cia, z kt鏎ym si ju ostatecznie pogodzi.

R闚nie Kazimierz Przerwa-Tetmajer pr鏏owa prze豉ma nastroje dekadenckie. W utworze "Evviva l`arte" poeta zwraca uwag na sztuk, kt鏎a mo瞠 zrekompensowa niedostatki 篡ciowe. Dzi瘯i erotykom oraz zwr鏂eniu ku przyrodzie Kazimierz Przerwa-Tetmajer u鈍iadamia sobie, i trzeba 篡 dalej. Nale篡 pogodzi si z trudno軼iami i przeciwno軼iami, jakie spotykaj nas w 篡ciu. Cierpienie jest naturalnym sk豉dnikiem 篡cia. Wszyscy musz cierpie, by p騧niej umie doceni rado嗆.

Taka interpretacja 篡cia jest zgodna z filozofi 鈍i皻ego Franciszka z Asy簑. Wp造w m康ro軼i 鈔edniowiecznego 鈍i皻ego wywar du篡 wp造w na tw鏎czo嗆 poet闚 M這dej Polski. Bardzo wyra幡ie ukazuje to zjawisko wiersz Leopolda Staffa p.t. "O mi這軼i wroga". Autor uwa瘸, 瞠 nale篡 przebaczy nawet najwi瘯szemu wrogowi. Cz這wiek powinien odnale潭 w sobie chrze軼ija雟k pokor i zawsze by gotowym wybaczy. 畝dne krzywdy i cierpienia nie mog przys這ni ludziom rado軼i 篡cia, lecz aby ka盥y cieszy si swoim istnieniem, nale篡 uczy si spogl康a na 鈍iat nie tylko "ze z貫j strony".

Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz i Leopold Staff potrafili stawi czo豉 krzywdom niesionym przez 篡cie oraz cierpieniu, jaki temu towarzyszy.